رئیس کمیته آموزش استان کردستان معتقد است کمیته آموزش با مدیریت یک فرد دانشگاهی میتواند با ادغام بخش پژوهش و آموزش از ظرفیت دانشگاه در بهبود عملکرد آموزش در سطح کشور مفید واقع شود.
جلسه هم اندیشی رؤسای کمیته های آموزش هیئت های استانی با سرپرست کمیته آموزش برگزار شد و فرشید کوکبی رئیس کمیته آموزش استان کردستان و از مدرسان و مربیان بازیکن ساز کشور درخصوص برگزاری این جلسه هم اندیشی گفت و گویی با روابط عمومی فدراسیون تنیس روی میز داشته است که مشروح این گفت و گو بدین شرح است:
کوکبی ابتدا در خصوص برگزاری جلسه هم اندیشی و تأثیرش بر عملکرد کلی سطح آموزش در سطح کشور گفت: به اعتقاد بنده اولین جلسه مسئولین کمیته ی آموزش استان ها که همزمان با برگزاری یک کارگاه روانشناسی توسط استاد واعظ موسوی انجام شد ، شروع بسیار خوبی برای کمیته ی آموزش با مسئولیت جدید و سرکار خانم آرازشی بود.
با توجه به این که ایشان از چهره های علمی و دانشگاهی بوده و در امر آموزش و تدریس علوم ورزشی به ویژه رفتار و رشد حرکتی و روانشانسی ورزشی تجربیات ارزنده ایی دارند امیدوارم که با یک مطالعه و برنامه ریزی صحیح و هدفمند ،نیاز ها ، انتظارات و مشکلات موجود را تشخیص داده و با توجه به فرصت ها و تهدید های موجود منشا پیشرفت و اعتلای آموزش تنیس روی میز را فراهم آورند .
رئیس کمیته آموزش استان کردستان در پاسخ به این سؤال که مسائل و تصمیماتی که برای کمیته آموزش گرفته شد چقدر میتواند در بهبود مسائل آموزشی مهم باشد تشریح کرد: به طور کلی مربیگری حرفه ایی پیچیده است پیچیده تر از آنچه عامه ی مردم تصور می کنند، مربیگری علاوه بر اینکه نیازمند یک فلسفه و شخصیت قوی ،عشق و علاقه به تنیس روی میز و مربیگری و یادگیری مداوم و عدم پیروی کورکورانه از دیگر مربیان می باشد بلکه نیاز به قابلیت های فنی ،علمی و درک بالایی از مدیریت و تکنیک های برقرای ارتباط با ورزشکاران دارد .
از طرف دیگر مربیگری هنری است که به خلاقیت نیاز دارد، مربیانی قادرند هنر مربیگری را به نمایش بگذراند که با برنامه ریزی درست دانش خود را متناسب با سطح توانایی ها وجنسیت ورزشکاران به کار گیرند ، شکی نیست عملکرد عالی وموفقیت به ویژه در سطوح بین المللی یکی از مسایل مهم مرتبط با ورزش است وبنا به نظر اکثر کارشناسان حوزه ورزش و همچنین تجربه ی کشور های موفق در این زمینه یکی از مهمترین اولویت ها در ورزش سطح بالا داشتن یک سیستم یکپارچه و اصولی در امر آموزش مهارت های مربیگری است.
رئیس کمیته استعدادیابی فدراسیون در پاسخ به اینکه چه تصمیماتی میتواند به بالارفتن سطح کیفی و آموزشی رشته تنیس روی میز کمک کند گفت: طراحی و تدوین یک برنامه ی آموزشی برای مربیان با تعیین عوامل مورد نیاز مربیگری و نیاز سنجی آموزشی همراه است، طراحی آموزشی فرایند منظم برنامه ریزی آموزشی است و دارای مراحل وعناصر مختلف است.
آموزش روش های نوین تمرینات تنیس روی میز و آمادگی جسمانی،طراحی تمرینات هوشمندانه تنیس روی میز ،آشنایی با اصول مربیگری در سنین مختلف وهمچنین حوزه های مورد نیاز علوم ورزشی ،نیازمند یک کمیته ی اموزش منسجم و کارامد با حضور مدرسین با تجربه و با دانش می باشد.
کوکبی در ادامه پیرامون راهکارهای بهبود عملکرد کمیته آموزش و مهمترین وظایف بخش آموزش گفت: بازبینی و تعیین سر فصل های موردنیاز و کاربردی برای دوره های مربیگری ۳،۲،۱ به همراه تعیین ساعات تدریس عملی و تئوری با توجه به منابع معتبر، برگزاری دوره های تربیت مدرس از بین واجدین شرایط مدرسی با توجه به مدرک مربیگری ،مدرک تحصیلی ،سابقه ی مربیگری، سابقه ی بازیکنی، آشنا سازی مدرسان با شیوه های مختلف تدریس (فعال، خلاق، مشارکتی، نوآورانه، الهام بخش) از وظایف مهم بخش آموزش فدراسیون های ورزشی محسوب می شود.
همچنین پیشرفت روز افزون در علوم و فن آوری های مختلف، توسعه رسانه های تصویری ،تلفن های همراه هوشمند،اینترنت و شبکه های مجازی باعث به وجود آمدن تغییراتی مستمر در امر آموزش و تبادل اطلاعات شده است.
استفاده از این ظرفیت های جدید در امر تولید محتوی و کلیپ ها و فیلم های آموزشی و برگزاری کار گا های دانش افزایی مجازی یقینا در پیشرفت وتوسعه بار علمی وعملی مربیان موثر خواهد بود.
کوکبی در پاسخ به اینکه چه پیشنهادی برای بالا رفتن کیفیت آموزش در سطح کشور و استان خود ارائه میدهید افزود: استفاده از ظرفیت های علمی سر کار خانم آرازشی سرپرست کمیته آموزش و همکارانشان در حوزه ی دانشگاه و با ادغام بخش پژوهش به کمیته ی آموزش می توان از تحقیقات ،مقالات وترجمه های به روز منابع در تولید محتوی جدید ، آموزش و حتی شرکت در کنگره های علمی فدراسیون جهانی استفاده کرد.
همچنین نظارت مستقیم وغیر مستقیم کمیته ی آموزش در دوره های مربیگری به ویژه در کلاس های درجه یک و دو، طراحی یک سیستم ارزشیابی یکپارچه با ایجاد بانک سوالات استاندارد، تدوین سین و ساعات برنامه ی تدریس دوره ها،برگزاری دوره های توانمند سازی فنی و علمی به عنوان پیش نیاز و مکمل ارتقادرجات مربیگری از دیگر کمبود های است که امید است کمیته آموزش این موارد را در راستای ارتقا سطح کیفی آموزش مد نظر قرار بدهند.
کوکبی در خاتمه تأکید کرد: فراموش نکنیم که پرورش بازیکنان نخبه و سطح بالا زمان بر است ، این موضوع که بازیکنان با پشتکار و نشاط وکیفیت بالا دوران پرورش و به اوج رسیدن خود را طی کنند به انگیزه ،شخصیت، نگرش، ارزش ها، سخت کوشی وسر سختی ذهنی آنها بستگی دارد والبته این امر نیازمند رو ش های تمرینی با نشاط ،متنوع و سازگار با ذهن ومغز بازیکنان می باشد ، در نتیجه از موارد کلیدی در موفقیت بازیکنان به آموزش پذیری آن ها ،توانایی ذهنی و روانی ،مهارت های اجتماعی، کار تیمی ، سبک درست زندگی ،نظم و سازماندهی شخصی، نگرش مثبت ،خوش بینی وخوش قلبی و توانایی تحمل فشارها و استرس مسابقات بستگی دارد که باید در برنامه های آموزشی وپرورشی بازیکنان،مربیان توجه ویژه ایی به آن ها شود که البته پیش نیاز آن ،توسعه و ارتقا سیستم آموزش مربیان است تا توانایی انتقال چنین مهارت هایی را به بازیکنانشان داشته باشند .